czwartek, 28 lipca 2011

Polszczyzna

Na razie napiszę krótką notkę, za niedługo będzie można sobie przeczytać inną, dłuższą.

Dzisiejszy wpis (nigdy nie zaczynamy zdania od a więc!) będzie o różnych błędach językowych, które popełnia zadziwiająco dużo osób w internecie. No to zaczynamy!

Bynajmniej to wcale nie jest synonim przynajmniej! Nie mam pojęcia skąd to przekonanie się wzięło, może z identycznej końcówki? Naprawdę nie wiem.
Bynajmniej to zaprzeczenie (np. "Jestem sprzątaczką, ale bynajmniej nie lubię tej pracy"), przynajmniej - hmm... czyli "przynajmniej jeden". Wybaczcie mi to kiepskie wyjaśnienie, ale nie wiem jak to określić.

Tą czy tę? Jest to naprawdę częsty i irytujący błąd. Nawet niektóre goferki chyba go popełniają.
Kiedy piszemy tą, a kiedy tę?
piszemy w narzędniku liczby pojedynczej. Nigdy nie piszemy tego w bierniku!!!1!!?!
Tą książką uderzyłam mojego byłego chłopaka.
Natomiast używamy właśnie w bierniku.  w bierniku jest dopuszczane tylko w mowie potocznej.
Tę kapustę kupiłem od razu, ponieważ wyglądała bardzo apetycznie.
http://poradnia.pwn.pl/lista.php?id=6217

Studii czy studiów?
Forma studii jest niepoprawna. Poprawne jest tylko studiów.
Czyli zamiast niepoprawnych juwenalii użyjemy juwenaliów, i tak dalej, i tak dalej.

Na razie koniec, nie będę robić z siebie wrednej polonistki.

2 komentarze:

  1. „Forma studii jest nie poprawna.”
    Nie jest poprawna albo jest niepoprawna ; ))))

    Mnie osobiście zawsze najbardziej zadziwia „ta koturna” i „ta perfuma” bądź „ten perfum” ;d No i nieśmiertelny „dekold”… nigdy nie zrozumiem, jak niektóre kobiety potrafią napisać „bluzka z dekoldem” xd

    OdpowiedzUsuń
  2. A to akurat literówka była. ;p

    OdpowiedzUsuń