sobota, 9 lipca 2011

Maliny!

Zjadłoby się goferka z malinkami, zjadłoby się. Bo maliny to największe cudo pod słońcem, można je jeść ze wszystkim! Do tego są słodziutkie i w ogóle mniaam, ale od początku...
Jestem pewna, że nie zdajecie sobie sprawy, ile jest gatunków malin. Mi do dzisiaj wydawało się, że jest tylko jeden gatunek maliny, ale weszłam w wikipedię i niespodzianka. Gatunki, które rosną w Polsce, to: malina kamionka, malina moroszka, malina tekszla, malina właściwa, ale te, które my znamy i zjadamy na co dzień, to właśnie malina właściwa.  Krzaczek takiej malinki jest wieloletni, więc jak sobie posadzisz raz, to będzie Ci co roku owocować. Krzew ma wysokość do dwóch metrów i kwitnie od maja do sierpnia. Do tego jest rośliną miododajną, więc nie zdziwcie się, gdy buszując w krzakach zobaczycie pszczółkę.
W Azji rośnie dziko, a u nas niestety trzeba sadzić krzaki, nie ma tak dobrze.
Jeśli chodzi o działania lecznicze, to pozwolę sobie zacytować wikipedię.
Owoce mają działanie napotne i ogólnie wzmacniające ze względu na zawartość witamin. Podobne działanie, lecz jeszcze silniejsze mają liście, które ponadto działają moczopędnie, żółciopędnie, przeciwzapalnie, przeciwbakteryjnie, ściągająco, oraz poprawiają przemianę materii. Napar z suszu owocowego i liści wykorzystuje się w stanach gorączkowych.

Brzmi średniociekawie, ale w ogóle cała strona z wikipedii o malinach nie jest zbyt przyjemna.
Jak wiadomo, maliny często są robaczywe, ale ja wam powiem, że już po pewnym czasie się na robaczki nie zwraca uwagi i zjada je razem z owocem xp.  Dzisiaj zjadłam ich mnóstwo i nie czuję skutków ubocznych jak na razie. O, jeszcze ciekawostka wyczytana też z wikipedii.

Dawniej odwar z liści w mieszance z potażem wykorzystywano do farbowania włosów na czarno.

Sposób na spełnienie marzeń niektórych osób. Na przykład ja z chęcią pofarbowałabym włosy czymkolwiek na czarno, nawet malinami.
Także no, jedzcie gofry z malinami!

3 komentarze:

  1. mnie zawsze po malinach boli głowa :( ale i tak je uwielbiam

    OdpowiedzUsuń
  2. MALIIIINY!!!!! Kocham, kocham, kocham ;D!

    OdpowiedzUsuń
  3. Mniam...
    Dzisiaj wyjeżdżam nad morze to sobie kupie gofra z malinami ! Yeah !

    OdpowiedzUsuń