sobota, 4 czerwca 2011

Śpiewamy

Dzisiaj jestem świeżo po lekcji. Zamieszczę tutaj kilka ćwiczeń.
Jeśli zaczynacie dopiero przygodę ze śpiewem, to nie męczcie się codziennymi ćwiczeniami. Jeśli już chcecie codziennie to maksymalnie dwadzieścia minut. Ale ja radzę tak dwa razy w tygodniu, po pół godziny, może godzinę.
1. Ćwiczenie jest bardzo łatwe. Nabieramy powietrza do przepony (patrz: poprzedni post). I zaczynamy, najpierw s-s-s w równych odstępach (wydychamy wypowiadając literkę), potem sz-sz-sz, a na koniec ś-ś-ś. Od tych ćwiczeń zaczynamy zawsze (to informacja dla początkujących, zaawansowani już nie muszą).
2. Trudno mi to będzie wytłumaczyć, ale spróbuję. Umiecie robić takie coś ustami. Coś trochę jak konie w bajkach xd. Tak żeby się tak trzęsły w górę i w dół jakby. Wiem, że pewnie nie rozumiecie, ale jeśli tak to to robimy, tyle, że używając powietrza z przepony.
3. Zaczynami śpiewać. Na krótką wybraną melodie: najpierw a, potem auei. Koniecznie krótkie samogłoski, nie ciągnijcie ich, tylko na krótkim wydechu. Pamiętajcie o luźnym gardle i pozycji. Jeśli czujecie się już na siłach to próbujcie śpiewać "i", ale nie zaciskajcie gardła.
4. Możemy przejść do dłuższych melodii. Oczywiście nie przesadzajcie z długością melodii. Ale niech będzie zróżnicowana. Raz wysoko, potem nisko.
To po rozgrzewce. Mogłabym dać jeszcze sporo ćwiczeń, ale zwyczajnie ich nie wyjaśnię.
WSZYSTKIE ĆWICZENIA WYKONUJEMY PAMIĘTAJĄC O POZYCJI (patrz: poprzedni mój post)!!! To bardzo ważne. Jeśli bierzemy się już za jakąś piosenką, to nie wybierajcie od razu jakiejś "Białej armii", bo jest to bardzo trudna i wysoka piosenka. Znajdźcie swoją tonacje. Ja mam wysoki sopran. Uważamy na stres. Nie wolno się denerwować, bo to szkodzi urodzie i głosowi. Pozycja wam się zaciśnie i koniec śpiewania. Jeśli nie możecie podnieś dźwięku do pozycji to rozszerzcie brwi i pukajcie sobie w czoło xd. Ale mówię serio, to bardzo pomaga.
To na razie tyle. Przepraszam, że tak chaotycznie. Ale trudno jest to wyjaśnić bez pokazywania na sobie.

1 komentarz:

  1. ładnie ^^ to z konikiem, to prychanie : P Wysoki sopran? Jestem pod wrażeniem, ja w ogóle nie umiem śpiewać. Marysiu, to może założymy zespół ty będziesz ładnie śpiewała, a ja ładnie grała? xp

    OdpowiedzUsuń